Wat is paramotorvliegen?

Paramotorvliegen is één van de meest veilige en eenvoudige vormen van (recreatieve) gemotoriseerde luchtvaart. Met behulp van een paramotorscherm en een rugzakmotor kun je een vlucht maken van ongeveer 1.5 tot 2 uur. Er bestaan ook paramotors met een onderstel op wielen: dit wordt een paramotortrike genoemd.

Scherm

Het paramotorscherm is de vleugel waaronder de paramotorvlieger vliegt. Het scherm weegt ongeveer 5 kilo en lijkt op een paraglider zoals aan het strand (soaren) of in de bergen (bergvliegen) wordt gebruikt. Opgevouwen is het scherm niet groter dan een rugzak. Het past dus makkelijk in de kofferbak van je auto. In de lucht is het scherm ongeveer 25-30 vierkante meter groot. Daar wordt het scherm in vorm gehouden door de lijnen en verschillen in luchtdruk. Een paramotorscherm bevat geen harde dwarsverbindingen zoals een vliegtuigvleugel. Eigenlijk is een scherm dus gewoon een ‘flexibele zak’. Een paramotorscherm kan vliegen met en zonder motor. Zonder motor is het wel moeilijker om hoogte te winnen.

Motor

De (para)motor is een eenvoudige motor die aan een harnas en frame bevestigd zit. De motor weegt ongeveer 25 kilo (zonder brandstof) en wordt op de rug gedragen. Vroeger werd paramotorvliegen ook wel snorvliegen genoemd. De motor die de paramotorvlieger op zijn rug draagt is te vergelijken met die van een snorfiets. Een paramotor kan meestal uit elkaar worden gehaald en worden vervoerd in de kofferbak van een auto. Soms heeft een paramotor een driewielig onderstel: dat wordt een paramotortrike genoemd. Een paramotor of paramotortrike heeft een kleine brandstof tank. Hiermee kan voldoende brandstof meegenomen worden om ongeveer 1.5 tot 2 uur te vliegen. Valt de motor uit? Dan is er geen probleem. Het scherm vliegt door en je zweeft langzaam naar beneden.

Voetstart of trikestart

Een paramotor wordt meestal op de rug gedragen. De paramotorvlieger start dan door (letterlijk) het scherm op zijn voeten de lucht in te lopen. Er bestaan ook paramotors met een onderstel op wielen: dit worden paramotortrikes genoemd. In een paramotortrike word je de lucht in gereden. Dit is vooral gunstig voor vliegers die niet goed kunnen (hard)lopen of problemen hebben met de knieën.

Eenmaal in de lucht vliegt een ruggedragen paramotor bijna hetzelfde als een paramotortrike. Toch zijn er belangrijke verschillen:

  • Een paramotortrike is windgevoeliger dan een ruggedragen paramotor. Met andere woorden: een ruggedragen paramotor kan met meer wind worden gevlogen dan een paramotortrike.
  • Een ruggedragen paramotor vliegt meestal sportiever dan een paramotortrike. Dit komt omdat dankzij het lagere gewicht een kleinere vleugel gebruikt kan worden.

Aan het begin van de opleiding tot paramotorvlieger maak je de keuze of je een ruggedragen paramotor of paramotortrike wil vliegen. Omdat je dan vliegt met schoolmateriaal is het meestal geen probleem om na een paar lessen toch te switchen.

Opleiding en paramotorvliegbewijs

De opleiding tot paramotorvlieger doe je bij een KNVvL erkende paramotorvliegschool. De opleiding bestaat uit een theorie en praktijk deel. Beide delen worden afgesloten met een examen. Ben je voor alle onderdelen geslaagd? Dan kun je je Paramotorvliegbewijs aanvragen.

Nadat je je paramotorvliegbewijs hebt gehaald begint het echte leren. Elke start en landing is anders omdat het weer nooit hetzelfde is. Heb je een paar jaar ervaring opgedaan? Dan kun je vervolgopleidingen doen, zoals een opleiding voor een andere startmethode of een opleiding tot tandem piloot.

Voor wie?

Misschien vraag je je af of paramotorvliegen iets voor jou is. Lees dan verder en kijk of één van de volgende situaties op jou van toepassing is.

  • McDonalds
    Je hebt op YouTube een filmpje van Tucker Gott gezien waarin je hem op de parkeerplaats van de McDonalds ziet landen en waarin hij laag over de grond tussen hooibalen slalomt. Dat wil jij ook? Helaas moeten we je dan teleurstellen. Paramotorvliegen (in Nederland) is niets voor jou. In tegenstelling tot Amerika is het paramotorvliegen in Nederland gebonden aan strenge regels. De reden hiervoor is het ingewikkelde Nederlandse luchtruim en het grote aantal mensen dat dicht bij elkaar woont. Laagvliegen is in Nederland verboden (de minimumhoogte is 150 of 300 meter) en je mag ook niet overal starten of landen (het terrein moet aan regels voldoen en geregistreerd zijn).
  • Elke dag vliegen
    Misschien wil je met je paramotor elke dag op en neer naar je werk vliegen om de files te vermijden? Ook dan is paramotorvliegen niets voor jou. Vanwege het klimaat is het aantal vliegbare dagen in Nederland beperkt. Een paramotor kan alleen vliegen bij droog en rustig weer. Om een indruk te geven: een gemiddelde paramotorvlieger in Nederland vliegt ongeveer 20 uur per jaar (en is dan altijd met de sport bezig…).
  • Vliegen lijkt me leuk, theorie is niks aan
    Misschien lijkt het vliegen je leuk, maar vind je het niet leuk om je in de theorie te verdiepen. Helaas: weer is paramotorvliegen niets voor jou. Wanneer je besluit paramotor te gaan vliegen zul je altijd moeten blijven leren. Het Nederlandse luchtruim veranderd voortdurend. Als paramotorvlieger zul je op de hoogte moeten zijn van de regels die gelden om veilig aan het luchtverkeer deel te nemen. Ben je niet op de hoogte? Dan loop je het risico op een hoge boete of erger: ongelukken… Is elke paramotorvlieger dan een studiebol? Nee, dat zeker niet. De theorie opleiding van je paramotorvliegschool helpt je om er wegwijs in te worden. Wel moet je na het halen van je paramotorvliegbewijs je kennis continue blijven onderhouden
  • Geld verdienen
    Misschien wil je met je paramotor wel een YouTube kanaal starten of een luchtfotografie bedrijf beginnen? Ook dan is paramotorvliegen niets voor jou. In Nederland is elke vorm van commercieel vliegen met (of gebruik maken van) een paramotor verboden. Zelfs het maken van een rondvlucht tegen vergoeding is niet toegestaan.
  • Met je partner vliegen
    Misschien wil je je paramotorvliegbewijs wel halen om je partner, familie of vrienden rond te vliegen? Ook dan is paramotorvliegen niets voor jou. Het kost meerdere jaren om voldoende ervaring op te bouwen zodat je tandem kunt vliegen. De meeste vliegers halen nooit hun tandem aantekening. First things first: eerst veilig solo kunnen vliegen.
  • Marktplaats
    Op Marktplaats kwam een goedkope paramotor voorbij: in een impuls heb je die gekocht. Ook nu is paramotorvliegen niets voor jou. Veilig vliegen draait om het maken van ‘verantwoorde en juiste keuzes’. Het aanschaffen van materiaal vóórdat je de opleiding begon was geen goede keuze: materiaal aangeboden op internet is meestal niet zonder meer te vertrouwen en bovendien kon je niet beoordelen of het materiaal geschikt voor je is. Overweeg je paramotor te gaan vliegen, volg dan éérst de opleiding (met schoolmateriaal) en vraag de instructeur welk materiaal bij jouw vaardigheden, gewicht en postuur past. Halverwege de opleiding ga je met je eigen materiaal vliegen. Zo kan de instructeur je helpen om er aan te wennen.

Leren, leren, altijd blijven leren
Ben je leergierig, wil je een ambassadeur zijn voor de paramotorvliegsport en genieten van al het moois dat Nederland te bieden heeft? Dan is paramotorvliegen zeker iets voor jou. We ontmoeten je graag bij één van onze KNVvL erkende paramotorvliegscholen.

Verder lezen

Wil je meer weten over de paramotorvliegsport? Lees dan verder op Paramotorweb, de website van de afdeling Paramotorvliegen van de KNVvL.